Mediteranska dijeta pomaže u smanjenju efekata stresa

Čak i pre pandemije i predsedničkih izbora, Amerikanci su prijavili neke od najviših nivoa stresa na svetu, prema Američkom psihološkom udruženju. Stres ne samo da negativno utiče na posao i lične odnose, već takođe povećava rizik od mnogih hroničnih stanja, kao što su bolesti srca i Alchajmerova bolest, a povezan je i sa višim stopama smrtnosti.

Mediteranska dijeta može pružiti relativno jednostavan način da se pomogne u smanjenju fizioloških efekata stresa i pozitivno utiče na zdravo starenje, prema novoj studiji koju su sproveli istraživači sa Medicinske škole Vake Forest, koja je deo Vapt Forest Baptist Health.

Nalazi studije, prvog pretkliničkog ispitivanja za merenje efekata dugotrajne konzumacije zapadnjačke i mediteranske dijete na stres pod kontrolisanim eksperimentalnim uslovima, objavljeni su u trenutnom onlajn izdanju časopisa Neurobiology of Stress.

„Veoma je teško kontrolisati ili smanjiti stresore u našem životu“, rekla je dr Carol A. Shiveli, profesor patologije i uporedne medicine na Medicinskom fakultetu Vake Forest i glavni istraživač studije. „Ali mi znamo da možemo da kontrolišemo svoju ishranu, a prethodne opservacijske studije sugerisale su da je niži opažani stres u vezi sa velikom konzumacijom voća i povrća”.

„Na nesreću, Amerikanci jedu hranu bogatu životinjskim proteinima i zasićenim masnoćama, solju i šećerom, pa smo želeli da saznamo da li je ta dijeta pogoršala reakciju tela na stres u poređenju sa mediteranskom ishranom, u kojoj veliki deo proteina i masti potiče iz biljni izvori“.

Istraživači su proučavali efekte hroničnog stresa, niskog socijalnog statusa i akutnog stresa zbog socijalne izolacije na 30 minuta kod 38 sredovečnih životinja koje su hranjene mediteranskom ili zapadnom hranom. Dijeta je formulisana tako da blisko odražava ljudsku ishranu, a proteini i masti uglavnom potiču iz životinjskih izvora u zapadnoj grupi, a prvenstveno iz biljnih izvora u mediteranskoj grupi.

Da bi utvrdili uticaj ishrane na reakcije na stres, naučnici su merili promene u simpatičkom i parasimpatičkom nervnom sistemu i u hormonu nadbubrežne žlezde kortizolu, kao odgovor na akutni i hronični stres.

Simpatički nervni sistem je uključen u odgovor „borbe ili bega“ i reguliše telesne funkcije kao što su puls i krvni pritisak. Parasimpatički nervni sistem ima suprotne efekte koji pomažu telu da se vrati u mirnije stanje. Visoka aktivnost simpatičkog nervnog sistema može biti štetna po zdravlje, pa je održavanje zdrave ravnoteže između dva sistema važno, rekao je Shiveli.

Kortizol, glavni hormon stresa u telu, pomaže telu da pristupi resursima potrebnim za borbu ili bekstvo. Međutim, ako je stres kontinuiran, nivo kortizola ostaje visok i oštećuje tkiva.

U poređenju sa životinjama hranjenim zapadnjačkom ishranom, one hranjene mediteranskom ishranom pokazale su pojačanu otpornost na stres, na šta ukazuju nižu reakciju simpatičkog nervnog sistema i kortizola na stres, i brži oporavak nakon završetka stresa, rekao je Shiveli.

„Naše istraživanje pokazalo je da je mediteranska ishrana pomerila ravnotežu prema parasimpatičkom nervnom sistemu, što je dobro za zdravlje“, rekao je Shiveli. „Suprotno tome, zapadnjačka dijeta je povećala simpatični odgovor na stres, što je poput neprekidnog držanja dugmeta za paniku - a to nije zdravo.“

Kako su životinje starile preko 31 meseca ispitivanja, što je približno 9 godina na ljudima, istraživačka grupa je primetila da se povećala aktivnost simpatičkog nervnog sistema. Međutim, mediteranska dijeta usporila je starenje simpatičkog nervnog sistema.

Nalazi studije sugerišu da usvajanje mediteranske dijete u velikom delu populacije može pružiti relativno jednostavnu i isplativu intervenciju za smanjenje negativnog uticaja psihološkog stresa na zdravlje i odlaganje starenja nervnog sistema, rekao je Shiveli.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352289520300448?via%3Dihub

 

Težak fizički rad povećava rizik od demencije Konzumiranje alkohola blokira transmitere koji poboljšavaju pažnju